'Onderzoek uw eigen toekomst'

09-06-2017    09:48   |    Patrick Dankers

Patrick Dankers, Productmanager op de afdeling Horticultural proces control bij Priva, schrijft exclusief voor de GroenteNetten en SierteeltNetten deze weblog.

Wat is belangrijk voor uw bedrijf, waar zitten bedreigingen en waar liggen nieuwe kansen? Dat zijn de vragen waar u mee bezig zou moeten zijn als ondernemer. En dus niet met de vraag hoe financieren we collectief onderzoek? Stap één ligt namelijk helemaal bij uzelf en denk daarbij dus ook alleen aan uzelf. Weg met het collectief als uitgangspunt!

Resultaten uit het verleden
Ik hoor u denken; zo… dat is nogal een stelling, het collectief heeft ons als Tuinbouw Nederland tenslotte groot gemaakt. Jarenlang is er via het Productschap Tuinbouw collectief onderzoek gefinancierd en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Door zowel fundamenteel, strategisch als toepasbaar onderzoek heeft u in uw bedrijf waarschijnlijk ook nieuwe stappen kunnen maken die zonder dit onderzoek niet mogelijk waren. Sterker nog, bedenkt u eens waar u had gestaan zonder deze nieuwe kennis. Waarom zijn we er dan toch mee gestopt?

Eigen belang
Vreemd genoeg denk ik dat het collectief is gesneuveld door een gebrek aan eigen belang. Dit klinkt vrij idioot maar dat is het volgens mij niet. Doordat er onvoldoende eigen belang is, gaat u al snel mee met ‘het collectieve onderzoek’ en komt het collectief gemakkelijk tot een voorstel. Hierbij verplaatst het eigen belang zich naar de achtergrond. Uiteindelijk kan dit resulteren in een onderzoekrichting waarbij u zich niet thuis voelt. Het ‘gezamenlijke onderwerp’ is eigenlijk helemaal niet zo gezamenlijk, het verliest draagkracht, het verliest het collectief en uiteindelijk de connectie met u als ondernemer. En wanneer dat laatste gebeurt, daarvan weten we inmiddels de gevolgen. 

Collectief
Recentelijk is de vraag rondom collectief onderzoek weer enorm actueel, er is dus blijkbaar wel een behoefte. Maar voordat u daar in duikt is mijn advies; schrijf uw bedreigingen eens op voor uw bedrijf, onderzoek uw eigen toekomst en neem de resultaten dan eens mee en leg deze punten op de vergadertafel. Dit is namelijk heel anders dan dat er een onderwerp ter tafel komt dat u dan 'ook wel aanspreekt'. Ik snap wel dat dit heel lastig is, iedereen heeft immers zijn eigen bedreigingen gevonden en deze zullen echt niet op één manier op te lossen zijn. Echter voor de lange termijn is dit de enige manier om als individu aansluiting te behouden bij het collectief en omgedraaid.
 
Terug naar start…
Waarom nu op dit moment deze weblog? Om de simpele reden dat als we niet uitkijken we weer terug bij start zijn. Net als bij Monopoly, u ontvangt geen 500 euro en u gaat weer exact dezelfde route bewandelen maar met natuurlijk een flinke achterstand op de concurrentie. Begin met uw eigen toekomst als uitgangspunt, start bij uzelf, beschrijf uw uitdagingen, zoek dan gelijkgestemden en ga opzoek naar het compromis. Benut de kracht van het collectief in uw voordeel! 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws