'Retail Center versterkt kennis'

05-10-2017    10:19   |    KAS TuinbouwCommunicatie

Een webblog van Maarten van der Leeden, ketenmanager bij Rijk Zwaan dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en productie van groentezaden. Hij schreef deze weblog exclusief voor de GroenteNetten.

Ingrediënten voor een salade kopen in uw favoriete supermarkt, dat lijkt zo gewoon. Of koopt u liever een versneden salade uit de koeling? Laat u zich beïnvloeden door reclame, verpakking en andere communicatieuitingen? Reken daar maar wel op, en meestal gebeurt dit onbewust. Achter koopgedrag gaat een hele wetenschap schuil. In het Retail Center van Rijk Zwaan in Berlijn, dat in april 2017 officieel opende, kunnen ketenpartners in de supply chain - van teler tot retailer - kennis delen en onderzoek doen naar consumentenvoorkeuren.

Grote behoefte aan kennis
Kennis van consumentengedrag, dat lijkt een ver-van-je-bed-show voor een teler. Toch investeren telersverenigingen en coöperaties er steeds meer in en zeker niet alleen in Nederland. Een product goed positioneren kan pas als je kennis hebt van het schap, de ‘drive’ van de specifieke retailer en zijn shopper. Retailers zelf streven ook naar optimalisering van deze voor hen uiterst belangrijke verscategorie. Ook daar bestaat een grote behoefte naar kennis over het groenteschap en we zien dit terug in het groeiend aantal bezoekers op ons Retail Center in Berlijn vanuit de hele wereld.
Inzicht en kennis van consumentengedrag zullen steeds meer aan de basis liggen van onze veredelingsprogramma’s en van uw onderneming.

Winkelsimulatie
Het Retail Center stelt ons in staat een ‘’labomgeving’’ een complete (of een deel daarvan) AGF-afdeling van een supermarkt te simuleren. Het schap van een discounter, of een service supermarkt en of convenience schap. Verlichting, positie van de schappen, beweegbare schermen, looproutes, projectie: alles is na te bootsen en het is allemaal maatwerk. Wilt u weten hoe uw productportfolio zich verhoudt tot het assortiment van retailer X in land Y?  Hoe is de categorie eigenlijk opgebouwd en waarom?  We kunnen zelfs een vooraf geselecteerde groep shoppers een koopervaring laten simuleren. Alleen de discussie al is bijzonder interessant.  

Compleet nieuwe blik
Ook samen met retailers doen we onderzoek onder consumenten, met behulp van technieken als de eye-tracking technologie, cameraobservatie en sensorisch onderzoek. Uiteraard brengen wij als Rijk Zwaan kennis in over de genetica van producten. Dat geldt overigens voor retailers, toeleveranciers en telers: iedereen kan kennis opdoen, maar brengt ook kennis in. Die wisselwerking levert alle partijen in de versketen meerwaarde op. Eén ding kan ik u verzekeren. Na een bezoek aan Berlijn kijkt u met een compleet nieuwe blik naar het groenteschap van uw favoriete supermarkt.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Zorgen over vertrek Lucas Vos

Vakbond FNV is onaangenaam verrast door het aangekondigde vertrek van CEO Lucas Vos bij bloemen- en plantenveiling FloraHolland. In korte...

Nieuw naam voor Greenport-WO

Greenport West-Holland is de nieuwe naam van Greenport Westland-Oostland. De oude naam van het regionale samenwerkingsverband tussen het...

Beleid Rabobank zet kwaad bloed

De crisis heeft er zó ingehakt bij Rabobank Westland, dat de grootste geldschieter in de glastuinbouwsector véél kritischer kijkt naar welke...

SO Natural wil signaal afgeven 23-10-2017    10:05
'Neem plant mee naar Binnenhof' 23-10-2017    10:01
'Koorddanser met touwallergie' 23-10-2017    09:40
Robot jaagt ongedierte weg 23-10-2017    09:38
'Foodsector verkondigt praatjes' 23-10-2017    09:20
Consument geeft meer geld uit 23-10-2017    09:11
6 nieuwkomers in Hillenraad100 23-10-2017    09:07
Innovatieworkshops managers 23-10-2017    09:06
Lucas Vos verlaat FloraHolland 20-10-2017    13:01
Stal planten in winter bij Wijnen 20-10-2017    10:17
  Ga naar het nieuwsarchief